BENGT AMUNDIN / ... En kort biografi
Uppväxtåren i Göteborg gav starka intryck av
mörka små sjöar och bergknallar inåt land,
av älven och hamnen med sina stora båtar, som sakta
gled förbi, och av utfärder till öarna ute i
havsbandet, där drivor av rödbrun tång doftade
i remsor av vit sand. Skönt slipade stenar och lustigt
formade drivvedsstycken rasslade i strandkanten.
Men inte minst besöken på det stora Konstmuséet.
Efter skoltiden blev det tal om att skaffa sig ett yrke. Då
jag var utpräglat praktiskt lagd och tidigt sysslat med
att snida skålar och smycken i trä, blev det helt
naturligt att 1934 söka in till vad som då kallades
Slöjdföreningens skola i Göteborg. Mina lärare
där blev arkitekten Sigfrid Eriksson, skulptören Johan
Björk och träsnidaren Richter, vilka alla tre försynt
lät mig få insikt i att komponera och bearbeta trä
och lera samt söka mig fram till vad som är form och
volym. Efter dessa år kunde jag kalla mig bildhuggare.
Det sista året på skolan var det också arbete
efter levande modell och jag gjorde då en studie av en
liggande manlig modell, som lyckades bra. Tillsammans med denna
figur och med ett porträtt av min mor sökte jag in
till Konstakademin i Stockholm. Jag blev antagen och började
där 1938. Fram till 1942 hade jag professor Nils Sjögren
som lärare som lade stor vikt vid en rörelses balans,
rytm och inre arkitektur.
Professor Erik Grate var min lärare de två sista
åren på Konsthögskolan. Hans något stela
figurala skulpturer intresserade mig inte nämnvärt;
däremot flera av hans abstrakta och andra lekfullt komponerade
nonfigurativa arbeten.
Mina första skulpturer på offentlig plats blev utförda
figuralt föreställande. Den första 1946, en berättande
komposition om tobak placerades framför Tobaksmonopolets
entré i Nässjö. I en tävling om en skulptur
i Borås vann jag med en triangelkomposition med lekande
barn, där figurerna utfördes som om barnen själva
varit med om tillkomsten. Skulpturen placerades 1949 utanför
gymnastiksalen i Trandared, Borås.
Under 1950-talet sökte jag i abstrakta skisser i olika
material finna ett formspråk för ogripbara företeelser
som ändå kan förnimmas och upplevas som konkret
närvarande verklighet. Då tillkom "Rymdspira",
"Två volymers möte", "Till en dront"
och "Förvandlad fågel".
Andra skisser under denna period kom senare till utförande
i stort format: "Rymdvolym" i Åkersberga centrum,
"Daphnes förvandling" i vit glasfiberarmerad
plast till Hägernäs centrum och "Kosmiskt Rum"
i brons till H-55-utställningen i Helsingborg.
Efter en tävling 1960 erhöll jag uppdraget att utföra
en skulptur framför biblioteket i Eskilstuna. Jag kallade
förslaget "Text och tecken". Texten var ett kiltecken
som stor bokstav som tillsammans med en rad mindre figurationer
uppsattes i brons på ena sidan av entrétrappan.
Tecknet blev utfört som en autograf med geometriskt svängda
formationer ur vilka vatten i bågar strålar ut åt
alla håll för att fungera som en fontän på
den öppna platsen framför biblioteket.
Bengt Amundin