|
|
OBS !! DENNA SIDA ÄR UNDER UPPBYGGNAD !!
Portalskulptur till Svenska Tobaksmonopolets kontor,
brons, 1945, Nässjö
|
|
|
|
"LEKANDE BARN" - parkskulptur, brons,
1950-51, Borås / Trandaredsskolan,
|
|
|
|
"KOSMISKT RUM" - parkskulptur på Parapeten,
brons, 1955, Helsingborg
|
|
|
|
"FRÖET" - parkskulptur invid Centrum,
brons, 1961, Solna
|
|
|
|
"DAFNES FÖRVANDLING", plast, 1962, Hägernäs
/ Täby
"Dafnes förvandling" är en ca fem
meter hög, vit, abstrakt skulptur på temat förvandling
i tid och rum. Titeln antyder även en förvandling
på ett mänskligt plan. Den har en organisk karaktär
kompinerat med en sträng formal stilisering och en kraftfull
rumslig aktivitet.
Hela skulpturen balanserar på en smal fot från vilken
massan expanderar utåt i en centrifugal virvelrörelse.
Från denna horisontalt expanderande bas strävar en vertikal
uppåt likt en svanhals eller stjälk för att i toppen
börja "skuta skott" och åter expandera. Ytan
bär spår av arbetsprocessen och får därigenom en levande
faktur. Skulpturens volym är indelad i vridna konvexaoch
konkava ytplan (några trekantiga) som möts i svagt rundade
kanter och skapar rytmiska linjespel.
|
|
|
|
"TEXT OCH TECKEN" - parkfontän och entreskulptur
framför nya biblioteket, brons, 1963, Eskilstuna
|
|
|
|
"RYMNDVOLYM", brons, rest 1968, Åkersberga centrum
"Rymndvolym" tillkom som modell redan i början av 1950-talet
tilsammans med skulpturen "Kosmiskt rum". Båda verken
är variationer på samma tema. "Rymndvolym"
är gjuten i cire perdue-teknik i sydtyskland.
"Rymndvolym" är en mycket dynamisk nonfigurativ
skulptur. Dess form är både omslutande och öppen
med en svävade lätthet. Dessa egenskaper skapar associationer
till astronomiska fenomen.
"Rymndvolym" är rest på en ca 2,5
meter hög kvadratisk stenpelare vilket bidrar till skulpturens
svävande karaktär. Materialet är oslipad brons.
Spåren från bearbetningen finns därmed kvar
och ger tillsammans med ljuset liv åt bronsytan. Kompositionen
består huvudsakligen av ovala former som omsluter ett
hålrum där tyngdpungten ligger. Skulpturen har en
oval helhetskaraktär med en dominerande horisontal axel
som skär av den från markkontakt. Den liggande ovala
formen gör att skulpturen "pulserar" när
man rör sig runt den; den utvidgar sig och drar sig samman
om vartannat. Den är full av rörelse och aktivität.
|
|
|
|
"FRÖET", brons, rest 1967, senare flyttad, Solna centrum
"Fröet" har en utpräglad organisk karaktär
och associerar till fröformer med ett uppskjutande bågformat
skott.
Materialet är oslipad brons med levande yta. Höjden
är drygt fem meter. Vid basen vilar två runda och
stinna sammanvuxna volymer som påminner om fyllda frökapslar.
Från basen reser sig två stora och något tillplattade
ovala fröliknande volymer i två uppåtsrävande
diagonaler, den ena ovanpå den andra, vilka bidrar till
skulpturens aktiva uttryck. Samtliga fyra volymer har omkretsmarkerande
runda kanter som berikar linjespelet. Fäst vid basvolymerna
spänns en lätt lutande och något vriden båge
i en rörelse i rummet och i tiden. Den övre delen
tycks böja sig för naturkrafterna och bevarar därmed
något av markkontakten. Bågens yta laddas av ett
par parallella räfflor med reliefverkan som förstärker
linjespelet och rörelsen.
Skulpturens nuvarande plats ligger visserligen högt, men
"Fröet" står ändå avsides och
är svåråtkommlig i parkens natur.
|
|
|
|
"VÅGEN", bronsgrupp mrd vattenspel, uppställd
1982, Skälderviksplan, Årsta
"Vågen" är en vattenspelande skulpturgrupp
i brons i fem olika delar som är spridda i en bålinje
från dammens sydvästra del mot nordväst över
dammkanten. Den tredje delen ligger över sargen. Den fjärde
och femte är "på land" där de är
lätt åtkomliga att beröra. Tre av delarna sprutar
vatten i ett vattenspel. Gruppen har en låg profil eftersom
igen del är högre än en meter. "Vågen"
är en stiliserad abstraktion av vattenelementet och dess
rörelser.
Formerna består bland annat av klot i olika storlekar,
virvelformationenr och runda skivor. Några volymer har
konkava och konvexa ytplan med "vågformade"
kanter. Allt i ett virvlande linjespel. Ytorna är oslipade
men rena.
|
|
|
|
|
|